Dziś opowiem Ci o tematyce związanej z rozliczaniem i ewidencjonowaniem kosztów wysyłki w Twojej działalności 🙂 Najczęstszymi pytaniami, które się pojawiają są:
- Jak rozliczać koszty przesyłek?
- Czy koszt wysyłki jest moim przychodem?
- Czy w ewidencję sprzedaży mam wpisać cenę towaru+koszt przesyłki czy jedynie cenę towaru jako przychód?
Na początek pozwól mi, że przywitam się z Tobą jeszcze raz. Dużo pojawiło się tutaj ostatnio nowych obserwatorów. Nazywam się Aleksandra Pilipiuk i jestem prawniczką i finansistką. Pomagam innym tworzyć i prowadzić własne biznesy. Dbam o stworzenie, poprawę lub zmianę “szkieletu” prawnego i finansowego Twojego biznesu, aby mógł przynosić Ci więcej satysfakcji i pieniędzy w krótszym czasie, jak również aby Twój biznes był dla Ciebie bezpieczny i zapewniał Ci spokojny sen w nocy.
Ukończyłam studia magisterskie z prawa, studia licencjackie z finansów i rachunkowości ze specjalnością z bankowości, studia magisterskie w języku angielskim z finansów i rachunkowości ze specjalnością finanse przedsiębiorstw. Dodatkowo niedługo zostanę również adwokatem, a także rozpoczęłam w tym roku studia doktoranckie z prawa w języku angielskim.
Mam więc odpowiednią wiedzę i umiejętności 🙂
A przechodząc do sedna dzisiejszego wpisu…
Są dwa sposoby na ewidencjonowanie kosztów wysyłki towarów:
Pierwszy, rekomendowany dla zarejestrowanych działalności gospodarczych:
- jeżeli Twój towar kosztuje 100 zł, a wysyłka 20 zł, możesz w sumie wystawić fakturę na 120 zł jako Twój przychód. Jednocześnie, bierzesz fakturę na swoją firmę przy płatności za wysyłkę, czyli te 20 zł. Końcowo masz przychód 120 zł, koszt 20 zł, i dochód 100 zł ( w tym przykładzie nie liczę oczywiście innych kosztów).
Druga opcja, rekomendowana dla nierejestrowanych działalności gospodarczych:
- nieewidencjonowanie kosztów wysyłki w ogóle. Wtedy musisz napisać w regulaminie na przykład: “klient udziela pełnomocnictwa do zawarcia umowy z firmą wysyłkową na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”, a także cały regulamin sklepu musi być odpowiednio ku temu rozwiązaniu stworzony (mogę w tym pomóc i przygotować personalizowany regulamin dla Twojego biznesu, dzięki któremu zaoszczędzisz sobie te dodatkowe złotówki). Wtedy faktur za wysyłkę nie zbierasz. Pamiętaj tylko, że tutaj jeżeli wysyłka będzie kosztowała 10 zł, a pobierzesz 20 zł, będziesz musiał zwrocić klientowi różnice. Nawet jeżeli otrzymasz od klienta 20 zł, a wysyłka kosztować będzie 19,99 zł – musisz zwrócić grosz.
Skąd wiadomo, że faktycznie przy zawarciu takiej klauzuli w regulaminie sklepu i przy odpowiednim jego sporządzeniu koszt wysyłki nie będzie przychodem z działalności nierejestrowanej?
Mówi o tym chociażby pismo z dnia 5 grudnia 2018 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3-1.4011.417.2018.3.AG o kosztach przesyłki a przychodach ze sprzedaży wysyłkowej. Poniżej trochę prawniczej bablaniny 🙂
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody.
Jak wynika z przepisów Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby – mocodawcy, na mocy którego inna osoba – pełnomocnik, staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy. Z tytułu otrzymania środków pieniężnych na dokonanie przesyłki zakupionego przez kontrahenta towaru, nie powstanie przychód. Zatem środki pieniężne, które otrzymasz w związku ze swoim zobowiązaniem do wykonania polecenia mocodawcy, czyli wysyłki towaru, nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym.
Należy jednak podkreślić, że warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji kwot otrzymanych od kupującego jest działanie przez Ciebie w imieniu i na rzecz (rachunek) kupującego na podstawie umowy zawartej z kupującym i udzielonego Tobie pełnomocnictwa. Otrzymana należność od kupującego na wysyłkę, w wysokości odpowiadającej kosztom przesyłki zakupionego towaru, nie stanowi dla Ciebie przychodu. Jest to przecież kwota, którą w całości przeznaczasz na opłacenie przesyłki. Nic z tej kwoty dla Ciebie “nie zostaje”.
Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco?
- Zaobserwuj mnie na Instagramie i pisz w razie pytań 🙂
Profil: Prawo Małego Biznesu
www.instagram.com/prawo.malego.biznesu
- Sprawdź co już do tej pory napisałam w tym temacie:
- Dlaczego rekomenduję zwracać resztę z kosztów wysyłki? https://www.instagram.com/p/CNmZ3DUsgUy/
- Koszty wysyłki – jak je ugryźć? https://www.instagram.com/p/CKN2jpTnbl6/
- Wpadnij do mojego sklepu internetowego, gdzie możesz zamówić min. pakiety RODO!