Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Reklamacje od 2023 r.

Reklamacje od 2023 r.

    Reklamacja w 2023 roku - to, co się zmieni dzięki Omnibus

    Rok 2023 od samego początku wprowadził nam szereg zmian w prawie konsumenta. Prawo do złożenia reklamacji nie wynosi już dwóch lat a zostało wydłużone do aż sześciu!

    Do końca 2022 roku mogliśmy reklamować towar, gdy posiadał jakąś wadę fizyczną lub prawną. Obecnie, nie spotkamy terminu „wady”, a wszelkie ubytki w produkcie nazywamy już „niezgodnością towaru z umową”. Zmiana wynikła z rozbieżnej interpretacji między konsumentami a sprzedawcami. Do tej pory na wszelkie niezgodności towaru z umową (dawniej „wady”), konsument mógł powołać się przez okres jednego roku od dnia wydania rzeczy, ocenie ma na to dwa lata.

    Reklamacja z tytułu braku zgodności towaru z umową został wydłużony do dwóch lat i odnosi się to nie tylko do nowych towarów, ale także tych z drugiej ręki. Co ważne, dotyczy to również treści cyfrowych sprzedawanych za pośrednictwem platform internetowych, tj. choćby Netflix, HBO GO, Disney +,  Prime, Player i inne. Zmiany wynikają z konieczności zapewnienia konsumentom wysokiego poziomu ochrony, gdyż przepisy i ich dostosowanie musi się równie szybko zmieniać, co dynamicznie rozwijający się świat cyfrowy. Jeśli sprzedaliśmy towary do 31 grudnia 2022 r., korzystamy jeszcze z terminu jednego roku reklamacji. Już od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowy termin.

    Reklamacja do tej pory wyglądała w następujący sposób: konsument żąda obniżenia ceny towaru niezgodnego z umową lub odstępuje od umowy, a w obowiązku sprzedawcy jest zwrot pełnej sumy za towar. Po zmianach w 2023 r., towar w pierwszej kolejności powinien być naprawiony lub wymieniony na całkowicie nowy. Jeżeli okaże się to zbyt kosztowne dla sprzedawcy (naprawa lub wymiana) ze względów choćby technicznych w postaci zbyt wysokich kosztów przesyłek, zamienniki nie są produkowane albo przewyższają cenę nowego towaru, naprawa zajęłaby zbyt dużo czasu, itp., wówczas przysługuje prawo obniżenia ceny lub odstąpienie od umowy, a sprzedający w terminie 14 dni musi oddać nam określoną kwotę za towar.

    W przypadku produktów, które kupujemy przez internet nie zawsze mamy pełną świadomość czy zakupiony towar jest towarem od firmy czy od osoby prywatnej. Ta informacja jest kluczowa w przypadku choćby zwrotu towaru. Gdy zawieramy umowę na odległość z przedsiębiorcą, mamy prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni, a gdy kupujemy coś od innego konsumenta (osoby prywatnej), takich zakupów nie możemy zwrócić.

    W przypadku promocji, również szereg zmian. Od 1 stycznia 2023 r. sprzedający mają obowiązek podawania oprócz aktualnej ceny – także cenę poprzedzającą obniżkę na 30 dni wstecz. Co to oznacza? Oprócz aktualnej promocji na etykiecie, musi być zawarta również cena produktu sprzed 30 dni, by konsument miał jasność i pewność, że cena jest realnie zmniejszona. Ma to na celu wyeliminowanie sprzedawców, którzy sztucznie podnosili ceny tuż przed obniżką. W przypadku produktów z krótkim terminem ważności, sprzedawca ma w obowiązku ukazanie ceny sprzed pierwszego zastosowania obniżki, a gdy produkty są nowością u danego sprzedawcy i są w sprzedaży krócej niż 30 dni, sprzedawca przedstawia cenę od wprowadzenia produktu do swojego obrotu.

    Plasowanie produktów nie jest dzisiaj zjawiskiem nowym. Jeśli przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów musi informować o głównych parametrach, które zadecydowały o pojawieniu się konkretnych wyników u konsumenta. Obowiązkiem staje się również oznaczenie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktu w wynikach wyszukiwania.

    Opinie konsumentów w postaci recenzji danego produktu będą musiały być zgodne z prawdą. Wszelkie usuwanie negatywnych komentarzy czy zniekształconych opinii przez sprzedawców jest zakazane. Sprzedawca będzie musiał również podać, w jaki sposób weryfikuje autentyczność komentarzy, czyli czy konkretny konsument, np. Jan Kowalski, który wystawił opinię na temat konkretnego przedmiotu rzeczywiście był kupującym u danego sprzedawcy.

    Indywidualne dostosowanie ceny odnosi się do konsumentów, dla których cena ustalana jest automatycznie przez algorytm określający położenie konsumenta, rodzaju urządzenia, z którego korzysta czy historii przeglądanych stron.

    Zmiany dotyczą również botów, które bardzo często wykupywały hurtowo po ukazaniu się promocji, np. bilety na koncerty, produkty objęte znaczną zniżką we wszystkich rozmiarach czy kolorach, gdzie następnie sprzedawca odsprzedawał tak zakupione towary po znacznie wyższych cenach.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *