Chcesz założyć własną franczyzę, ale nie wiesz jak? Zobacz co to jest i jak możesz mieć własną!
Czym jest franczyza? To nic innego jak system sprzedażowy i działalność gospodarcza prowadzona pod marką istniejącego już przedsiębiorstwa. Franczyza jest korzystnym rozwiązaniem dla osób, które chcą zarabiać na własną rękę, ale brak im pomysłu na swój własny biznes. Oznacza to, że prowadzisz biznes na własny rachunek, a franczyzodawca przekazuje cały poufny pakiet franczyzowy, czyli np. know-how firmy wraz z umową, w której zawarte są prawa i obowiązki, musisz też uiszczać opłatę franczyzową i działać z koncepcją firmy, pod którą prowadzisz działalność. Twój franczyzodawca udziela Ci licencji na prowadzenie danego biznesu pod jego marką, korzystanie z loga franczyzodawcy czy udostępnia miejsce prowadzenia działalności. Przykładowymi, najczęściej spotykanymi franczyzami w Polsce jest sklep osiedlowy Żabka, sieci pizzerii Telepizza czy Gusto Dominium, Bobby Burger i wiele innych.
Jak zostać franczyzobiorcą? Należy spełnić kilka warunków i wymagań firmy, która oferuje współpracę na zasadzie franczyzy, a do najczęściej spotykanych oczekiwań jest odpowiedni kapitał umożliwiający otwarcie takiego biznesu, co przekłada się na pokrycie początkowej opłaty franczyzowej, wyposażenie lokalu czy zaopatrzenie. Zwracana jest również uwaga na doświadczenie w prowadzeniu działalności, która ułatwia rozwój i ułatwia uchronienie biznesu przed upadłością oddziału, gdyż mimo że jest to gotowy biznes, wymaga on podejmowania właściwych decyzji, odpowiedniego prowadzenia i orientacji na zagrożenia. Przesyt branż podobnego rodzaju na określonym terytorium również może niekorzystnie wpłynąć na prowadzenie działalności. Wybierając franczyzodawcę należy zweryfikować czy będzie on nas wspierał na każdym etapie otwierania oddziału jego firmy, czy działania promocyjne są przez niego przewidziane, czy przeanalizujecie wspólnie rynek pod kątem zapotrzebowania zamieszkującej społeczności na konkretny lokal, itp.
Podsumowanie: z pewnością własna franczyza wiąże się z pozytywnymi aspektami otwarcia własnego biznesu w przypadku, gdy sami nie mamy pomysłu na prowadzoną działalność, gdy nie wiemy, co się sprawdzi i jakie usługi moglibyśmy świadczyć czy jakie przedmioty sprzedawać. Jest to korzystne, gdyż nie musimy od początku wyrabiać latami własnej marki, a działamy już pod określonym logiem, który jest znany na rynku. Praca na już sprawdzonym systemie biznesowym wraz z opracowanymi procesami zarządczymi daje poczucie bezpieczeństwa. Wsparcie merytoryczne i doradcze, dostosowanie ich do indywidualnych preferencji czy metodyki biznesowej, minimalizacja ryzyka własnej upadłości zależy nie tylko od nas, ale i od franczyzodawcy. Dołączając do znanej marki oznacza przekłada się to również na zmniejszenie kosztów marketingowych. Niemniej, franczyza ma swoje ciemne strony. Wydatki nie są odprowadzane tylko do ZUS i US, ale także do kieszeni franczyzodawcy (podstawa kosztów franczyzy + procent od sprzedaży). Ponadto wiąże się to z nieustanną kontrolą franczyzodawcy, czy standardy i specyfika pracy jest zachowywana zgodnie z ustaleniami. Franczyza oznacza także brak możliwości kształtowania swojej działalności w indywidualny sposób, co oznacza, że nasz oddział/punkt nie może odbiegać – często nawet wizualnie, od standardów przyjętych w innych miejscach.